tag:blogger.com,1999:blog-2732106377640853782024-03-14T10:24:00.812+01:00Raymond Badoux: Eigenaar NieuwsbrieflandHier schrijf ik over e-mailmarketing. Heb je vragen? Laat het gerust weten!Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.comBlogger33125tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-73734479550891338222012-01-03T08:47:00.002+01:002012-01-03T08:49:07.387+01:00Zal ik wel of niet een nieuwsbrief versturen?Veel ondernemers vragen zich af: moet ik nu wel of niet een nieuwsbrief versturen? Men twijfelt vaak vanwege de aanname dat de meeste nieuwsbrieven niet of nauwelijks gelezen worden. MAAR: hoewel veel nieuwsbrieven inderdaad niet de aandacht krijgen waar de verzender op hoopt, hoeft dat niet voor jouw nieuwsbrief te gelden!
Voor ik de kwestie “wel of geen nieuwsbrief” behandel, eerst twee andereRaymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-15121889769987825992011-06-03T16:35:00.015+02:002011-07-22T09:27:58.814+02:005 richtlijnen voor het coderen van nieuwsbrieven in HTMLVoor wie graag zelf zijn sjabloon / template voor de nieuwsbrief bouwt, heb ik een vijftal uitgangspunten opgesteld. Voor ik daar inhoudelijk op in ga, geef ik eerst een stukje achtergrondinformatie over de wijze waarop verschillende e-mailprogramma’s met HTML omgaan: HTML rendering.
HTML rendering
HTML rendering is het proces waarin een HTML rendering engine de HTML die hem aangeboden wordt, Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-57054313320596137682011-04-27T12:24:00.003+02:002011-04-27T12:27:32.114+02:00Tweets in een nieuwsbriefDe “follow me”-button mag nu wel bekend verondersteld worden: de volgknop van Twitter heeft zijn weg naar menig nieuwsbrief inmiddels gevonden. Soms is het echter ook leuk om niet alleen een volgknop te plaatsen, maar ook de vijf meest recente tweets te tonen. Zo geef je je nieuwsbrieflezers een voorproefje van wat ze te wachten staat als ze je gaan volgen.
Maar…dat kan toch niet? Daar zijn tochRaymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-85382561994031181322011-03-15T12:30:00.001+01:002011-03-15T12:30:38.775+01:00Do's en Don'ts van E-mailmarketingDo’sHanteer een dubbel opt-in beleid. Zo weet je zeker dat iedereen in je bestand toestemming heeft gegeven, en dat er geen e-mailadressen worden misbruikt.
Bied een eenvoudige afmeldmogelijkheid. Natuurlijk wil je niet dat mensen zich afmelden, maar als iemand dat tóch wil, moet het een eenvoudige handeling zijn.
Houd je aan beloftes omtrent inhoud en verzendfrequentie. Af en toe een verrassing Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-19643728724345323182011-03-02T09:57:00.001+01:002011-03-02T10:00:19.658+01:00De inbox van: KhadaffiDhr. Khadaffi mag er dan middeleeuwse normen en waarden op nahouden als het gaat om leiderschap, politiek bewustzijn en empathie jegens zijn onderdanen, maar op het digitale vlak is hij wel modern. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld dagelijks e-mail om te communiceren met zijn "relaties". Het heeft even geduurd, maar ik ben erin geslaagd om zijn inbox te kraken. Zie hieronder het resultaat.
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-41619946130232363792011-02-28T14:24:00.007+01:002012-04-25T10:38:08.641+02:00E-mailmarketing & Andere Social Media
Regelmatig verschijnen er artikelen op internet in de categorie “social media will kill e-mail”. Fanatieke voorstanders van e-mail strijden hard om dat statement keer op keer te ontkrachten, en de discussie is nog (lang) niet ten einde. Zonder mijzelf aan één van beide kanten van dit verhaal te scharen, zal ik een bemiddelend standpunt innemen: e-mailmarketing en andere social media kunnen Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-64422595231915098862011-02-26T08:27:00.007+01:002011-02-26T08:35:08.056+01:00De maximale breedte van je nieuwsbriefZonet kwam ik een interessante discussie tegen op LinkedIn, over de maximale breedte van een nieuwsbrief. Daar heb ik natuurlijk ook mijn bijdrage aan geleverd, en die bijdrage presenteer ik ook direct maar even op mijn weblog. Wellicht is het leuk / handig om eerst de vraag die de discussie inluidde en de overige reacties even te lezen:
http://www.linkedin.com/groups/Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-1346504924029221452011-02-24T09:08:00.006+01:002011-02-25T08:49:54.536+01:00Afbeeldingen in nieuwsbrievenEerder deze week las ik een vraag op Twitter over afbeeldingen in nieuwsbrieven. Dat vond ik een mooie aanleiding voor een weblogartikel...
Afbeeldingen ondersteunen, tekst verkoopt In sommige nieuwsbrieven staan de prachtigste afbeeldingen. En soms ook op geweldig formaat. Dat kan er heel mooi uitzien, maar het is zeer onverstandig. Afbeeldingen dienen ter ondersteuning van de tekst, en deRaymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-74264058730455668172010-11-01T09:44:00.002+01:002011-03-02T10:00:06.542+01:00De inbox van: SmurfinDe Smurfin leeft als enige vrouw in een dorp vol mannen. Je kunt je dus voorstellen dat zij ERG veel post krijgt. Daarom ook niet de gebruikelijke 15-20 berichten, maar ditmaal een dubbele portie vanuit de inbox van Smurfin.
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-41082617769141671332010-10-26T10:22:00.004+02:002010-10-26T10:27:12.742+02:00E-mailmarkeTIP #9: Sta niet stilVorige week hoorde ik het nog van een klant: “Een nieuwsbrief is een verbetertraject…”. Beter had ik het zelf niet kunnen samenvatten. Als je nog een stap verder gaat, zou je zelfs kunnen zeggen dat een nieuwsbrief een verbetertraject bij uitstek is! Een aspect dat een nieuwsbrief onderscheidt van veel andere marketinguitingen, is de meetbaarheid van de directe resultaten: op basis van klikgedragRaymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-46048321507776311842010-10-11T12:05:00.003+02:002011-03-02T09:59:54.923+01:00De inbox van: KoekiemonsterWie kent hem niet - het blauwe, harige monster met een passie voor koekjes? Juist...Koekiemonster! Ook hij maakt veelvuldig gebruik van e-mail. Hij geeft onze een korte blik in zijn keuken middels onderstaan screenshot van zijn inbox.
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-84654643885364719132010-10-06T16:42:00.002+02:002010-10-06T16:42:47.508+02:00Review E-mailmarketingtool: TeneoDit keer in de categorie “review e-mailmarketingtool”: Teneo, een online applicatie van onze zuiderburen. Als je zelf ook een tool kent die ik absoluut eens onder de loep moet nemen, laat het me dan weten!
Gebruikersvriendelijkheid
Teneo is duidelijk gebouwd voor de internationale markt: alles is in het engels. Voor wie de taal machtig is, is dat uiteraard geen probleem. Anders kan het een Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-14956550661069060462010-09-22T12:06:00.004+02:002010-10-06T16:43:15.595+02:00E-mailmarkeTIP #8: Benut het actuele karakter van e-mailmarketingDe nachtmerrie van elke marketing- / communicatiemanager: de programmaboekjes voor het komende symposium zijn gedrukt en liggen klaar voor verzending. Dan, een week voor het evenement, zegt één van de belangrijkste sprekers af. En aan hem was nou juist een paginavullend artikel gewijd...
...paniek!
Nee, dan een nieuwsbrief…
Met een nieuwsbrief vormt bovenstaand scenario geen enkel probleem. OokRaymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-72066720849283525012010-09-02T10:39:00.005+02:002011-03-02T09:59:41.225+01:00De inbox van: Mark RutteMark Rutte is misschien wel de minst benijde van van dit moment: de aanvoerder van ons zéér moeizaam te vormen nieuwe kabinet. Dat hij regelmatig e-mailcontact heeft met zijn toekomstige coalitiegenoten en diens opponenten, mag duidelijk zijn. Hieronder krijg je een indruk van zijn correspondentie...
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-33919462446019563092010-09-02T10:36:00.001+02:002010-09-02T11:19:37.437+02:00Review E-mailmarketingtool: MailCampDeze maand in de serie serie reviews van e-mailmarketingtools: MailCamp! MailCamp opereert vanuit Amsterdam en opent eind 2010 een vestiging in het Spaanse Barcelona. Als je zelf ook een tool kent die ik absoluut eens onder de loep moet nemen, laat het me dan weten!
FunctionaliteitenMailCamp is een uitgebreid pakket: naast de gebruikelijke functionaliteiten is het mogelijk om gebruik te maken vanRaymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-10804168893026145572010-08-24T07:46:00.002+02:002010-08-24T07:48:39.926+02:00E-mailmarkeTIP #7: Bied relevante contentHoewel het sterk voor de hand ligt, wordt dit eenvoudige credo nog wel eens vergeten. Meer dan eens is de insteek van een nieuwsbrief “Wat willen we kwijt?” in plaats van “Wat wil de lezer?”. Bij (grote) webshops kan een wekelijkse mailing met uitsluitend aanbiedingen effectief best zijn, maar voor het gros van de e-mailmarketers geldt: bied relevante content!
Waarom relevante content bieden in Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-80404725888476427862010-06-29T14:07:00.001+02:002011-03-02T09:59:30.575+01:00De inbox van: Bert van MarwijkVoetbal is emotie. Voetbal is pijn lijden, doelpunten vieren, scheidsrechters uitschelden, je uitdossen met allerhande Oranje artikelen. Maar...voetbal is ook lachen! Dat bewijst de inbox van Bert van Marwijk. Klik op de afbeelding hieronder om te lezen wat hij zoal aan e-mail correspondentie ontvangt!
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-61434202839519802252010-06-16T15:29:00.001+02:002010-08-24T07:46:54.251+02:00E-mailmarkeTIP #6: Zorg voor een betrouwbare uitstralingHet versturen van een nieuwsbrief of promotionele mailing is – in essentie – het overbrengen van een boodschap. Zoals bij elke boodschap die overgebracht wordt, kijkt de ontvanger ervan – al dan niet bewust – zowel naar de afzender als naar de inhoud van de boodschap. Daarbij kent hij aan de status van de afzender de hoogste prioriteit toe: als hij de afzender niet respecteert / waardeert / Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-2788663171714790552010-06-15T10:39:00.000+02:002010-06-15T10:39:24.697+02:00Review E-mailmarketingtool: Masterwebtools NieuwsbriefsysteemDeze maand in de serie reviews van e-mailmarketingtools: Masterwebtools Nieuwsbriefsysteem (hierna: Masterwebtools), een applicatie van Masterwebber, gevestigd te Bennekom. Als je zelf ook een tool kent die ik absoluut eens onder de loep moet nemen, laat het me dan weten!
Masterwebtools in een notendop
Masterwebtools is in feite e-mailmarketing in een notendop: de basisfuncties zijn aanwezig, Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-3971291605445163712010-06-02T16:12:00.002+02:002011-03-02T09:59:17.915+01:00De inbox van: Geert WildersDeze keer in "de inbox van": Geert Wilders. Als er één politicus is die vaak geciteerd wordt - en niet altijd vanwege even genuanceerde uitspraken - is het de lijsttrekker van de PVV. Mede daarom staat zijn inbox natuurlijk bol van de interessante berichten. Kijk maar...
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-85505933883222060692010-06-02T07:24:00.000+02:002010-06-02T07:24:53.458+02:00Review E-mailmarketingtool: YourMailingListProviderDeze maand in de serie reviews van e-mailmarketingtools: YourMailingListProvider (hierna: YMLP), een applicatie van Belgische komaf, aangeboden sinds 2002. Als je zelf ook een tool kent die ik absoluut eens onder de loep moet nemen, laat het me dan weten!
YMLP in een notendop
YMLP bevat voldoende functionaliteiten om een gedegen campagne op te zetten. In het gebruik is de applicatie op sommige Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-24547870710445120392010-05-25T11:46:00.004+02:002010-05-25T11:49:01.316+02:00E-mailmarkeTIP #5: Stuur je bericht altijd eerst naar een testlijst!In navolging van de vorige tip, “Bij twijfel, test!”, ditmaal een meer specifieke test-tip: Stuur je nieuwsbrief altijd eerst naar een testlijst! Hoewel dit een redelijk voor de hand liggend advies lijkt, is een kleine toelichting wenselijk. Want…waar moet je nou op létten als je je eigen nieuwsbrief bekijkt? Welnu, hieronder een overzicht van wat je zoal kunt / moet controleren bij je Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-7690597557008773452010-05-11T07:30:00.003+02:002010-06-02T16:10:27.648+02:00De inbox van: Wouter BosDeze keer in "de inbox van": Wouter Bos. Naar aanleiding van zijn uitspraken over het nationaliseren van het volledige bankenstelsel en vervolgens zijn terugtrekking uit het politieke slagveld, heeft hij natuurlijk nogal wat e-mailcorrespondentie gehad. Hieronder krijg je een kijkje in zijn inbox...
Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-23569849694334574582010-04-28T12:32:00.005+02:002011-03-26T13:55:34.818+01:00Review E-mailmarketingtool: AutorespondDeze maand in de serie reviews van e-mailmarketingtools: Autorespond, de applicatie die aangeboden wordt door Pieter Emeis en Welmoet Babeliowsky te Amsterdam. Als je zelf ook een tool kent die ik absoluut eens onder de loep moet nemen, laat het me dan weten!
Functionaliteiten
Autorespond beschikt uiteraard over de “standaard”-functionaliteiten zoals het aanmaken van verschillende adreslijsten Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-273210637764085378.post-84492759796371001052010-04-12T12:44:00.006+02:002010-05-25T11:45:03.769+02:00E-mailmarketTIP #4: Bij twijfel, test!"Zal ik de header van mijn nieuwsbrief 500 pixels of 600 pixels breed maken? Hoe zou dit uitkomen in Outlook, in Hotmail, op een mobiele telefoon, op een laptop of netbook?"
"Zal ik lees-meer-linkjes gebruiken, of grote knoppen die klikbaar zijn?"
"Zal ik de whitepaper over onderwerp X meesturen als bijlage, of vanuit mijn nieuwsbrief verwijzen naar het PDF-bestand op mijn website?"
"Zal ik mijn Raymond Badouxhttp://www.blogger.com/profile/09423119042928588021noreply@blogger.com0