zaterdag 7 november 2009

E-mailmarkeTIP #1: begin NU met het verzamelen van e-mailadressen

Afgelopen week ben ik bij diverse Open Coffee Clubs geweest: Meppel, Groningen, Doetinchem en Arnhem. Tijdens alle vier de bijeenkomsten heb ik inspirerende mensen ontmoet. Alleen daarom was het al een succes. Daarnaast was het ook nog eens gezellig en de thee smaakte goed. Wat wil een mens nog meer?

Een aantal bezoekers van de OCCs gaf aan "te overwegen om (binnenkort) iets met e-mailmarketing te gaan doen". Uiteraard heb ik dan direct een bovengemiddelde interesse in zo iemand. Mijn eerste vraag is altijd iets als "Okee, wat goed! Hoe wil je e-mailmarketing in gaan zetten?" Vaak blijkt dat men wel een idee heeft, maar er nog niet helemáál uit is. Ik bied dan natuurlijk mijn welgemeende advies aan, maar bovenal geef ik deze mensen één belangrijke tip:

Op het moment...dat je overweegt om iets met e-mailmarketing te gaan doen...begin dan DIRECT met het verzamelen van e-mailadressen.

Wellicht heb je al een klantenbestand met e-mailadressen. In dat geval: proficiat! Maar je wilt ook vast wel andere mensen benaderen. Ik schrijf "mensen" in plaats van "bedrijven" omdat het altijd een MENS is die je nieuwsbrief leest, welke pet hij of zij ook op heeft. Dus wanneer je iemand ontmoet die op welke wijze dan ook interessant kan zijn voor jou en / of je organisatie, vraag dan of  je hem of haar mag toevoegen aan je mailing lijst. Op die manier leg je een leuke basis voor als je er eenmaal aan toe bent

Bonustip

Hoewel ik zeg "...begin DIRECT...", bedoel ik niet dat je bij elke ontmoeting  direct moet vragen of men je nieuwsbrief wil ontvangen. Je moet goed aanvoelen wanneer het gepast is, want dan is je succeskans*** het grootst.  Wanneer je in het eerste gesprek al een goede klik hebt met iemand, of wanneer de ander zelf aangeeft interesse te hebben in je product of dienst, kun je best direct je nieuwsbrief aanbieden.

Wanneer de ontmoeting ietwat oppervlakkig is verlopen of wanneer je nog te veel aarzeling of weerstand bij iemand ervaart, doe je er verstandiger aan om deze persoon eerst alleen naar je website te verwijzen en je nieuwsbrief bij een tweede of latere ontmoeting pas aan te bieden. Het risico bestaat anders dat men er nog niet helemaal klaar voor is en uit beleefdheid "ja" zegt, maar zich na het ontvangen van de eerste nieuwsbrief toch afmeldt. Weg kans! Dus...begin direct, maar houd het subtiel!

*** Over het inschatten van succeskansen gesproken, daarover heb ik nog een aardige anekdote. Iemand die ik ontmoette, vertelde: "Raymond Spanjar zat bij mij aan tafel, om te praten over zijn idee voor een online community, waar ik (een gedeelte van) de techniek voor zou kunnen verzorgen. Ik wist al van het bestaan van MySpace, Facebook en vergelijkbare platforms. Ik zag er dus niet veel in, en besloot om niet in te stappen. Jaren later bleek het initiatief van Raymond Spanjar - Hyves - toch wel succesvol..."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten