maandag 12 april 2010

E-mailmarketTIP #4: Bij twijfel, test!

"Zal ik de header van mijn nieuwsbrief 500 pixels of 600 pixels breed maken? Hoe zou dit uitkomen in Outlook, in Hotmail, op een mobiele telefoon, op een laptop of netbook?"

"Zal ik lees-meer-linkjes gebruiken, of grote knoppen die klikbaar zijn?"

"Zal ik de whitepaper over onderwerp X meesturen als bijlage, of vanuit mijn nieuwsbrief verwijzen naar het PDF-bestand op mijn website?"

"Zal ik mijn nieuwsbrief op maandag versturen, of op donderdag?"

Een greep uit de grote hoeveelheid vragen die je jezelf kunt stellen wanneer je je met e-mailmarketing gaat bezighouden. Op sommige vragen is een redelijk-voor-de-hand-liggend antwoord te geven. Op veel vragen echter niet. Daarom: voor je een logisch klinkende redering voor waar aanneemt, testen...testen...testen!

Testen van je nieuwsbriefsjabloon
Voor het testen van je sjabloon, loont het de moeite om een testlijstje te maken met e-mailadressen bij bijvoorbeeld Hotmail, Yahoo en Gmail, om te kijken hoe je nieuwsbrief wordt weergegeven in die clients. Daarnaast is het verstandig om (op een tweede computer) een alternatief e-mailprogramma te installeren. Werk je zelf bijvoorbeeld met Outlook 2007, dan zou je daarnaast Outlook 2003 kunnen installeren. Thunderbird wordt ook redelijk veel gebruikt, dus dat is ook een aanrader.

Op deze manier weet je zeker dat je nieuwsbriefsjabloon bij iedereen op de juiste manier wordt weergegeven. In theorie zou je je sjabloon maar één keer overal hoeven te testen, maar ik adviseer toch om dit bij elke nieuwsbrief weer te doen, helemaal als je met pure HTML werkt. Ten eerste vanwege het feit dat je zelf (al dan niet bewust) kleine aanpassingen kunt doen die nét iets anders uitpakken dan je verwacht. En ten tweede omdat e-mailprogramma's zich ook ontwikkelen. Zo heeft de overgang van Outlook 2003 naar 2007 gezorgd voor een aantal flinke uitdagingen voor e-maildesigners.

Testen van verzendmomenten
Dit is een makkelijke. Benader de ene helft van je respondenten (wel willekeurig selecteren uiteraard!) op maandag, en de andere helft op donderdag. Vergelijk de resultaten, en je weet welke moment het meeste heeft opgeleverd. Uiteraard moet je hierbij niet over één nacht ijs gaan. Test dit meerdere malen, tot je een consequent patroon kunt ontdekken. Uiteraard zijn "maandag" en "donderdag" hier voorbeelden, andere dagen (of tijdstippen!) zijn net zo goed mogelijk.

Testen van verschillende layouts / teksten
Met je nieuwsbrief wil je - doorgaans - mensen verleiden tot het ondernemen van actie. Of die actie nu het klikken op een link is, het inschrijven voor een evenement, of het aanschaffen van een product...je wilt je relaties "iets" laten doen. Hoe krijg je dat nou voor elkaar? Door wervende teksten te schrijven? Door aantrekkelijke afbeeldingen te gebruiken? Ja en ja!

Maar wat is nou een "wervende tekst", en wat is een "aantrekkelijke afbeelding"? In dit geval geldt "beauty is in the eye of the beholder", oftewel: je relaties beslissen! Wanneer je dus twijfelt of je met je teksten wel de juiste toon hebt getroffen, kun je het beste twee versies maken van je nieuwsbrief. Net als bij het testen van de verzendmomenten selecteer je willekeurig de helft van je relaties voor versie 1, en de helft voor versie 2. Na afloop de resultaten vergelijken, en je weet welke variant beter scoort!

A/B testing
Het bovenstaande principe wordt ook wel "A-B testing" genoemd, of "split testing". In sommige e-mailmarketingapplicaties (zoals MailChimp) is deze functionaliteit speciaal ingebouwd. Je kunt dan twee versies van je nieuwsbrief maken, en beide versies naar bijvoorbeeld 10% van je relaties sturen. Op basis van criteria die je zelf kunt instellen, wordt bepaald welke versie het beste scoort. Deze versie wordt vervolgens naar de rest van je relaties gestuurd. Voor een campagne waarbij het genereren van leads / sales het belangrijkste doel is, is A/B testing een absolute must!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen