dinsdag 24 augustus 2010

E-mailmarkeTIP #7: Bied relevante content

Hoewel het sterk voor de hand ligt, wordt dit eenvoudige credo nog wel eens vergeten. Meer dan eens is de insteek van een nieuwsbrief “Wat willen we kwijt?” in plaats van “Wat wil de lezer?”. Bij (grote) webshops kan een wekelijkse mailing met uitsluitend aanbiedingen effectief best zijn, maar voor het gros van de e-mailmarketers geldt: bied relevante content!

Waarom relevante content bieden in je nieuwsbrief?
Hoewel dit voor sommigen een open deur is, moeten anderen even bewust gemaakt worden van het feit dat uitsluitend relevante berichten ervoor kunnen zorgen dat je de aandacht van je lezers vasthoudt. En zonder het vasthouden van die aandacht, heb je geen enkele mogelijkheid om je product / dienst / boodschap op een goede manier aan te bieden.

Wat is relevante content voor in je nieuwsbrief?
Als er één aspect is van e-mailmarketing dat voor elke organisatie op een andere manier ingevuld dient te worden, is het de inhoud van de mailings wel. Een aantal voorbeelden van onderwerpen waarmee je de lezers van je nieuwsbrief daadwerkelijk kunt interesseren:

-    Onderhoudtips
-    Advies over verschillende toepassingen van een product
-    Aanvullende diensten
-    Humor
-    Achtergrondinformatie

Met een beetje creativiteit kun je het bovenstaande rijtje al vrij snel toepassen op je eigen situatie. Mocht dat niet zo zijn, neem dan even contact op, samen komen we daar ongetwijfeld uit!

Het commerciële aanbod
Natuurlijk is het prettig als een marketinginstrument zichzelf terug verdient. Bij voorkeur levert het zelfs meer op dan dat het kost. Daarom dient je product / dienst / boodschap ook zeker aandacht te krijgen in je nieuwsbrief, tenzij het doel uitsluitend is om je relaties te informeren (een) bepaald(e) onderwerp(en).

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Zo kun je letterlijk in de kantlijn van je nieuwsbrief een feitelijk productaanbod doen. Of je noemt je dienst als verlengstuk van gegeven tips. Mogelijkheden genoeg! In alle gevallen geldt echter: houd goed oog voor de verhouding tussen je commerciële aanbod en de “overige onderwerpen”. Op die manier zorg je ervoor dat je campagne zowel voor je lezer als voor jezelf iets oplevert…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen