dinsdag 26 oktober 2010

E-mailmarkeTIP #9: Sta niet stil

Vorige week hoorde ik het nog van een klant: “Een nieuwsbrief is een verbetertraject…”. Beter had ik het zelf niet kunnen samenvatten. Als je nog een stap verder gaat, zou je zelfs kunnen zeggen dat een nieuwsbrief een verbetertraject bij uitstek is! Een aspect dat een nieuwsbrief onderscheidt van veel andere marketinguitingen, is de meetbaarheid van de directe resultaten: op basis van klikgedrag is zeer nauwkeurig te bepalen welke ontvangers op welk moment interesse hebben getoond in welk onderwerp.

Als je vervolgens een nieuwsbriefcampagne beschouwt als een serie mini-projecten, heb je elke keer de gelegenheid om het volgende project effectiever / efficiënter te maken dan het vorige. Soms moet je daarvoor verschillende methodes proberen (en in een enkel geval zul je misschien een wijziging aanbrengen die juist minder goede resultaten oplevert, maar ook die kennis is waardevol), maar dat is zeker de moeite waard. Een aantal voorbeelden:
  • Probeer eens een andere layout. Dat hoeft niet te betekenen dat je je huisstijl aanpast, maar een (eenvoudige) herschikking van de verschillende elementen in je sjabloon kan al verschil maken.
  • Gesteld dat je een vast verzendmoment hebt, probeer eens een ander tijdstip. Misschien merk je dat je nieuwsbrief dan beter gelezen wordt, of juist minder goed. Of misschien wel door andere mensen dan gebruikelijk, waardoor de response verandert.
  • Introduceer een nieuwe categorie artikelen, bijvoorbeeld iets met humor.
  • Vergroot de interactie met je doelgroep door actief te vragen om reacties (bijvoorbeeld door deelname aan een prijsvraag of enquête)
  • Nodig een gastschrijver uit: vraag een leverancier, klant, of andere relatie of hij of zij iets over zijn of haar vakgebied wil schrijven.
Dit zijn voorbeelden van algemene aard. In sommige gevallen is het verstandig om nieuwe ideeën te testen in een "split campaign" waarbij je twee verschillende versies van je nieuwsbrief naast elkaar verstuurt en op basis van de statistieken bepaalt welke versie je voortaan blijft gebruiken. En voor jouw specifieke situatie zijn ongetwijfeld nog meer manieren te bedenken. Wees creatief!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen