donderdag 24 februari 2011

Afbeeldingen in nieuwsbrieven

Eerder deze week las ik een vraag op Twitter over afbeeldingen in nieuwsbrieven. Dat vond ik een mooie aanleiding voor een weblogartikel...

Afbeeldingen ondersteunen, tekst verkoopt
In sommige nieuwsbrieven staan de prachtigste afbeeldingen. En soms ook op geweldig formaat. Dat kan er  heel mooi uitzien, maar het is zeer onverstandig. Afbeeldingen dienen ter ondersteuning van de tekst, en de tekst verkoopt. Of het nu een product, een dienst, een overtuiging of gewoon een gedachte betreft, tekst is je sterkste wapen. 

Een banner met het bedrijfslogo of een pasfoto bovenin is goed voor de herkenbaarheid, maar die banner moet niet te hoog zijn. Op kleine(re) beeldschermen met (dus ook) kleine(re) uitleesvensters zie je in het ergste geval alleen die banner maar, terwijl de inhoud van de nieuwsbrief pas zichtbaar wordt nadat de ontvanger gaat scrollen. Niet slim!

Daarom: afbeeldingen zeker gebruiken, maar met mate!

"Klik hier om deze afbeeldingen te downloaden"
Een - in de ogen van veel e-mailmarketeers - gevreesde kreet. Eentje die zo mogelijk ook vermeden dient te worden. Dat kan op twee manieren: met de snelle methode...en met de minder snelle methode. En zoals altijd heeft de snelle methode een aantal nadelen waardoor de minder snelle methode eigenlijk de voorkeur verdient. 

De snelle methode is het zogenaamd "embedded" (=ingesloten) meesturen van de afbeeldingen, zodat ze niet afzonderlijk gedownload hoeven te worden. De minder snelle methode is de afbeeldingen op je server te laten staan, er in je nieuwsbrief naar verwijzen, en je ontvangers te sturen op het klikken op de knop "Afbeeldingen van deze afzender altijd weergeven".

Embedded afbeeldingen maken je nieuwsbrief zwaar
Als je de de afbeeldingen kunt insluiten in je nieuwsbrief, waarom zou je ze dan nog achter de afbeeldingen-download-knop verstoppen? Eigenlijk om één simpele reden: je wilt dat je nieuwsbrief in de inbox belandt, niet in de spambox! Een bericht dat vrij zwaar is (afbeeldingen maken je nieuwsbrief zwaar), heeft een grotere kans om door het spamfilter tegengehouden te worden, dan een licht bericht. Let wel: een grotere kans! Het is dus geen garantie, maar het kán gebeuren.

Mijn afbeeldingen hebben een hele lage resolutie, dus ze wegen bijna niks
Dat is heel goed! De resolutie hoeft niet hoog te zijn: afbeeldingen in nieuwsbrieven (en op het web in algemene zin) zijn doorgaans te klein om een hoge resolutie nodig te hebben. Maar gewicht is in dit geval relatief: een stukje tekst is nog altijd vele malen lichter dan een kleine, lichte afbeelding. 

Verhouding tussen tekst en afbeeldingen is óók van belang
Daar komt bij dat (sommige) spamfilters ook kijken naar de verhouding tussen de hoeveelheid tekst en de hoeveelheid afbeeldingen in een bericht. Hoe meer die verhouding doorslaat in het voordeel van de afbeeldingen, des te kritischer wordt het spamfilter. 

Daarom is het dus ook niet slim om een nieuwsbrief te versturen met alleen één (perfect opgemaakte) afbeelding erin. Het lijkt een makkelijke oplossing (je hoeft je nieuwsbrief dan niet handmatig op te maken in een nieuwsbriefapplicatie, laat staan dat je met HTML aan de gang hoeft) maar vanuit technisch / tactisch oogpunt is het niet verstandig.

Daarom: stuur afbeeldingen niet "embedded" mee, maar stuur aan op een betrouwbare verzendreputatie! En hoe bereik je dat laatste? Heel simpel: doe wat je belooft, zorg voor relevante en interessante content, luister naar je publiek, en zorg voor interactie!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen