zaterdag 26 februari 2011

De maximale breedte van je nieuwsbrief

Zonet kwam ik een interessante discussie tegen op LinkedIn, over de maximale breedte van een nieuwsbrief. Daar heb ik natuurlijk ook mijn bijdrage aan geleverd, en die bijdrage presenteer ik ook direct maar even op mijn weblog. Wellicht is het leuk / handig om eerst de vraag die de discussie inluidde en de overige reacties even te lezen:

http://www.linkedin.com/groups/Wat-is-de-optimale-breedte-59135.S.44396564?qid=33d67a4c-dcc8-4845-aa67-045795635adb&goback=.gde_59135_member_44396564.gmp_59135

Ondanks het feit dat ik me ook realiseer dat er nog altijd mensen zijn die digitaal toegezonden stukken printen, kan ik me anno 2011 nauwelijks voorstellen dat nieuwsbrieven "vaak" afgedrukt worden ter archivering. Het val vast "af en toe" gebeuren, maar ik mag hopen dat het merendeel van de mensen die een nieuwsbrief willen bewaren, daar gewoon een mapje voor heeft in zijn inbox. Het afstemmen van de breedte van de nieuwsbrief (niet voor niets een digitaal medium) op de behoefte van een handjevol lezers dat de nieuwsbrief graag wil afdrukken, is in mijn ogen daarom niet verstandig. Daar komt bij dat een nieuwsbrief van 600px er ook prima uitziet op een A4-tje, ook al is het dan niet bladvullend.

Het voorgaande kan ik helaas niet ondersteunen met onderzoeksresultaten, het is meer een gut feeling. Mijn belangrijkste argumenten komen echter nog:

Mijn monitor is 22 inch breed en ik zou nieuwsbrieven tot 1650 pixels breed dus perfect moeten kunnen zien zonder horizontaal te hoeven scrollen. Er is echter één gegeven dat je niet uit welke statistieken dan ook kunt halen, en dat is de wijze waarop je ontvangers hun e-mailprogramma inrichten, en dan met name hoe ze hun leesvenster hebben ingesteld. Ik heb een verticaal leesvenster, dus ook op mijn brede beeldscherm moet ik horizontaal scrollen bij alles wat breder is dan 600px.

Tot slot: inhoud is belangrijker dan vorm. Natuurlijk, vorm speelt een rol. De nieuwsbrief moet binnen de huisstijl passen, de nieuwsbrief moet in esthetische zin aantrekkelijk zijn, je wilt afbeeldingen gebruiken, en als je ooit een halve seconde hebt nagedacht over usability, weet je dat sommige vormen en kleuren van buttons effectiever kunnen zijn dan andere. Dat is allemaal ontegenzeggelijk waar, en dat wil ik dus ook niet ter discussie stellen.

Echter, de inhoud (=tekst) van je nieuwsbrief heeft een grotere invloed op het resultaat dan de vorm. Er is voldoende onderzoek gedaan naar het verschil (in resultaat) tussen HTML-mailings en platte-tekst-mailings om veilig te kunnen stellen dat tekst je sterkste wapen is. Daarom is er geen enkele praktische reden om het jezelf moeilijk te maken door, omwille van de layout, op zoek te gaan naar de "grens van de breedte" en te hopen dat al (of de meeste van) je lezers dat kunnen zien zonder horizontaal te hoeven scrollen.

Samenvattend: maak je nieuwsbrief maximaal 600px breed, geef voorrang aan content, focus op de call-to-action en leg het grafische design er als een dunne (op resultaat sturende) schil omheen.

Ik weet dat ik een vrij stevig standpunt inneem, dus ik ben oprecht nieuwsgierig naar reacties van mensen-die-het-niet-met-me-eens-zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten