dinsdag 15 maart 2011

Do's en Don'ts van E-mailmarketing

Do’s
  • Hanteer een dubbel opt-in beleid. Zo weet je zeker dat iedereen in je bestand toestemming heeft gegeven, en dat er geen e-mailadressen worden misbruikt.
  • Bied een eenvoudige afmeldmogelijkheid. Natuurlijk wil je niet dat mensen zich afmelden, maar als iemand dat tóch wil, moet het een eenvoudige handeling zijn.
  • Houd je aan beloftes omtrent inhoud en verzendfrequentie. Af en toe een verrassing is niet erg, maar als je teveel afwijkt, gaat dat vroeg of laat leiden tot irritatie.
  • Stuur op interactie: nodig uit tot klikken, reageren, vragen stellen, deelnemen aan discussies / ludieke prijsvragen, etc. Zo creëer je extra betrokkenheid van je publiek en kun je beter op hun wensen inspelen.
  • Kijk niet alleen hoeveel mensen geklikt hebben, maar ook wie er geklikt heeft. En wie niet. Zet de dialoog met de klikkers voort. En probeer de motieven van niet-klikkers te achterhalen.
  • Zorg dat iedereen in je bedrijf op de hoogte is van de nieuwsbriefplannen en actief helpt inhoud en lezers te verzamelen.
  • Gebruik humor. Je lezers hoeven niet over de grond te rollen van het lachen, maar een nieuwsbrief die in elk geval een glimlach op het gezicht van de ontvangers tovert, wordt beter onthouden.

Don’ts
  • Stuur nooit een “nieuwsbrief” met uitsluitend aanbiedingen. Op korte termijn kan dat werken, maar op lange termijn verlies je daarmee lezers. Zorg daarom voor relevante en boeiende content om de aandacht van je doelgroep vast te houden.
  • Stuur nooit nieuwsbrieven naar mensen die er niet om hebben gevraagd. De kans op ergernis en daarmee gepaard gaande imagoschade is doorgaans groter dan die op een toevallige geïnteresseerde.
  • Overdrijf niet met afbeeldingen. Afbeeldingen dienen ter ondersteuning van de tekst, en kleuren zijn voor huisstijl en herkenbaarheid. Begin je nieuwsbrief dus niet met een beeldvullende banner, want op kleine(re) beeldschermen ziet de ontvanger dan niks totdat hij of zij de afbeeldingen downloadt.
  • Organiseer geen prijsvraag rondom het inschrijven voor je nieuwsbrief. Een consequente beloning (zoals een gratis whitepaper) is prima, maar met een eenmalige actie ontstaat een piek in de inschrijvingen die een vertekend beeld geeft van de interesse die men in je dienst / product heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen