woensdag 27 april 2011

Tweets in een nieuwsbrief

De “follow me”-button mag nu wel bekend verondersteld worden: de volgknop van Twitter heeft zijn weg naar menig nieuwsbrief inmiddels gevonden. Soms is het echter ook leuk om niet alleen een volgknop te plaatsen, maar ook de vijf meest recente tweets te tonen. Zo geef je je nieuwsbrieflezers een voorproefje van wat ze te wachten staat als ze je gaan volgen.

Maar…dat kan toch niet? Daar zijn toch dynamische technieken voor nodig die niet door e-mailclients worden ondersteund, zoals PHP?

Ja en nee.

HTML en CSS alleen zijn niet genoeg
Er is inderdaad meer nodig dan alleen HTML en CSS (de enige technieken die door alle e-mailclients in mindere of meerdere mate worden ondersteund) om verbinding te maken met een Twitter-account en de meest recente tweets te tonen. Je kunt dus geen script in je nieuwsbrief plakken dat vanuit de inbox van je ontvangers jouw meest recente tweets binnenhaalt.

Wat kan dan wel?
Maar via een kleine omweg kan het wel! Voor het tonen van je tweets in je nieuwsbrief, heb je de volgende ingrediënten nodig:
  1. Een functie die de vijf (of drie, of…) meest recente tweets van je Twitter-account binnenhaalt.
  2. Een webpagina waar die tweets getoond worden als onderdeel van je nieuwsbrief.
  3. Een nieuwsbriefapplicatie die een URL kan inlezen en de aangetroffen HTML en CSS kan omzetten in een mailing.
1. Functie om tweets mee binnen te halen
Zo’n functie kun je bijvoorbeeld met PHP schrijven. Heb je daar geen verstand van, dan kan je webbouwer je daar vast mee helpen, of Google. En anders heb ik ook wel een eenvoudige functie voor je liggen.

2. Webpagina om tweets te tonen
Als je zelf pagina’s aan kunt maken via het CMS van je website, is dit vrij eenvoudig. Anders heb je weer even je webbouwer nodig. Op die pagina bouw je vervolgens je volledige nieuwsbrief, precies zoals je wilt dat deze in de inbox van je lezers verschijnt, inclusief je tweets.

3. Applicatie die een URL kan omzetten naar een nieuwsbrief
Hier zijn er meerdere van. Ik gebruik zelf MailChimp, en daarin kun je heel eenvoudig de URL van de pagina waar je je nieuwsbrief hebt geplaatst, opgeven. Vervolgens geef je nog even de tekstversie van je mailing op, en dan ben je klaar voor verzending!

De sleutel tot het succes
De achterliggende gedachte is hier: op het moment dat de functie op de webpagina je tweets binnenhaalt en vertoont in de webbrowser, wordt datgene wat met PHP (of een andere programmeertaal) wordt ingeladen, omgezet naar HTML en CSS. MailChimp leest vervolgens de HTML en CSS in, en maakt daar je nieuwsbrief van.

Beperkingen
Op een schaal van 1 tot 10 scoort deze methode geen 10, maar wel een 8 à 9. Er is namelijk één beperking: op het moment dat je de nieuwsbrief verzendt, worden de vijf meest recente tweets ingeladen. Tweets die je daarna verzendt, worden niet meer meegenomen, omdat de HTML en CSS niet meer aangepast kunnen worden. Voor de meeste nieuwsbrieven geldt echter dat 80%-90% van de mensen die je nieuwsbrief openen, dit wel binnen 24 uur doen. Dat betekent dat je – tenzij je enorm veel twittert – nog steeds redelijk actueel bent met de tweets die je meestuurt.

Hulp nodig?
Als je hulp nodig hebt bij het implementeren van het bovenstaande, laat het dan gerust weten: ik help je graag op weg!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen