dinsdag 25 mei 2010

E-mailmarkeTIP #5: Stuur je bericht altijd eerst naar een testlijst!

In navolging van de vorige tip, “Bij twijfel, test!”, ditmaal een meer specifieke test-tip: Stuur je nieuwsbrief altijd eerst naar een testlijst! Hoewel dit een redelijk voor de hand liggend advies lijkt, is een kleine toelichting wenselijk. Want…waar moet je nou op létten als je je eigen nieuwsbrief bekijkt? Welnu, hieronder een overzicht van wat je zoal kunt / moet controleren bij je nieuwsbrief, verdeeld in categorieën:

Functionaliteit
-    Werken alle hyperlinks / koppelingen in de nieuwsbrief? (Klik ze allemaal even aan…ja echt, allemaal!)
-    Werken de gebruikte replacers? (Oftewel, staat er echt “Beste Martin,” boven je bericht, of staat er “Beste <<Voornaam>>,”?

Design
-    Zijn er treffende alt-teksten ingevuld voor afbeeldingen, voor als het e-mailprogramma van de ontvanger van je nieuwsbrief de afbeeldingen niet weergeeft?
-    Is er – zolang de afbeeldingen in je nieuwsbrief nog niet weergegeven worden – al wel iets zinvols zichtbaar in het berichtenvenster van de verschillende e-mail clients?
-    Zodra de afbeeldingen worden weergegeven, gebeurt dat dan in het juiste formaat?
-    Is er voldoende witruimte tussen afbeeldingen en de tekst ernaast / erboven / eronder?
-    Klopt de algehele uitlijning: staan teksten die rechts horen te staan, ook echt rechts?
-    Ben je consequent geweest in de kleuren en formaten van kopjes, tussenkopjes, linkteksten e.d.?

Inhoud
-    Kloppen alle data? Er is niks zo onhandig als het moeten versturen van een rectificatie van je nieuwsbrief omdat je per ongeluk een datum verkeerd hebt genoteerd.
-    Heb je geen spel-/typefouten gemaakt?
-    Ben je consequent geweest in het gebruik van “je” of “u”?

Overig
-    Heb je een afmeldlink in je nieuwsbrief opgenomen? (Dat is verplicht namelijk!)
-    Als je – zoals veel mensen die nieuwsbrieven verzenden – de vorige editie van je nieuwsbrief hebt gekopiëerd om deze vervolgens te bewerken en als nieuw te versturen, zijn dan geen restanten van de vorige editie zichtbaar?

Als je al deze zaken hebt gecontroleerd, en alles klopt, dan ben je klaar voor de echte verzending van je nieuwsbrief. Als je aanpassingen hebt moeten doen, doe je er – afhankelijk van de aard van de aanpassing(en) – verstandig aan om een nieuwe testronde te doorlopen.

Bonustip – de testlijst
Zorg dat je testlijst een volwaardige lijst is. Daarmee bedoel ik niet dat er veel leden op moeten staan, maar de lijst moet wel ingericht zijn alsof je hem zou kunnen gebruiken voor een daadwerkelijk verzending. Neem dus naast de e-mailadressen van de “ontvangers” ook hun (eventueel zelf verzonnen) voornamen, achternamen, bedrijfsnamen, en andere gegevens die je wilt gebruiken in je bericht, op in je testbestand. Alleen dan weet je of je replacers goed werken.

Voor layout-gerelateerde zaken dien je ook verschillende e-mailadressen in je testlijst op te nemen. Meer daarover lees je in mijn vorige e-mailmarkeTIP:
Bij twijfel, test!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen