woensdag 31 maart 2010

E-mailmarketTIP #3: Begin gewoon!

Ditmaal een tip die op het eerste gezicht in tegenspraak is met de vorige. Toen stelde ik dat het belangrijk is om je onderwerpen te inventariseren voordat je een nieuwsbriefcampagne begint. Dit keer zeg ik: begin gewoon!

Deze - ogenschijnlijke - tegenstelling vraagt om een nadere uitleg. Laat ik eerst uitleggen wat ik niet bedoel met "begin gewoon". Ik bedoel niet dat je je blind ergens in moet storten, zonder na te denken over wat je gaat doen. Die tactiek leidt zelden tot succes.

Daarom heb ik in E-mailmarkeTIP #2 gesteld dat je vooraf goed moet nadenken over de onderwerpen die je (gedurende een bepaalde tijdsperiode, bijvoorbeeld een half jaar) wilt gaan behandelen. Dat is om te voorkomen dat je jezelf moet confronteren met de vraag "Waar moet ik het DEZE keer weer over hebben in mijn nieuwsbrief?". Op die manier verzeker je jezelf van een continue stroom nieuwsbrieven, zonder ongewenste onderbrekingen.

Actie ondernemen
Het vooraf overdenken van je planning kan echter ook een valkuil zijn wanneer je dit overdrijft: de layout en de exacte teksten hoef je bijvoorbeeld niet tot in de puntjes al klaar hebben liggen bij aanvang van je campagne. Natuurlijk wil je niet tot in de lengte van dagen de layout blijven aanpassen, maar er is niks mis met een beetje testen. Je komt soms een stuk verder met feedback van relaties die je nieuwsbrief ontvangen hebben dan met je eigen creativiteit. Daarom: begin met beleid, maar vervolg - binnen dat beleid - met daadkracht!

Ook teksten hoef je niet vooraf allemaal al geschreven te hebben. Door deze niet al te ver voor de verzending van je nieuwsbrief te schrijven, is je boodschap zo actueel mogelijk. Je kunt dan bijvoorbeeld inspelen op recente ontwikkelingen in het bedrijf, in de markt, of in de maatschappij. Daarom: begin met structuur, maar vervolg - binnen die structuur - met flexibiliteit!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen