maandag 8 maart 2010

Review E-mailmarketingtool: MailChimp


Deze maand het begin van een serie reviews van e-mailmarketingtools. In deze eerste editie behandel ik MailChimp. Als je zelf ook een tool kent die ik absoluut eens onder de loep moet nemen, laat het me dan weten!

Gebruikersvriendelijkheid
MailChimp zit qua structuur goed in elkaar. Op de beginpagina vind je binnen het bereik van één muisklik de meest gebruikte functionaliteiten, en bij doorklikken zijn subfuncties direct en helder toegankelijk. Op veel pagina’s worden tips gegeven over het gebruik van de betreffende functie. Systeemmeldingen zijn prettig verwoord: in begrijpelijke taal, maar wel getuigend van veel kennis van e-mailmarketing.

Functionaliteiten
MailChimp is een zeer uitgebreide applicatie. Naast het aanmaken van lijsten en sjablonen, het importeren van adreslijsten, het presenteren van statistieken en het versturen van testmailings (functies die als vanzelfsprekend verondersteld mogen worden), biedt MailChimp de mogelijkheid om de opmaak (via CSS) automatisch om te zetten naar code die door de meeste e-mailprogramma’s correct kan worden verwerkt. Dit kan ook getest worden met de zogenaamde Inbox Inspector: daarmee kun je (tegen betaling) zien hoe je bericht er in verschillende inboxen uitziet.

Het is ook mogelijk om automatisch berichten te versturen op vooraf bepaalde momenten, bijvoorbeeld bij de verjaardag van een contactpersoon, of een aantal dagen / weken nadat men zich heeft ingeschreven voor je nieuwsbrief.

Tot slot biedt MailChimp uitgebreide ondersteuning voor integratie met externe applicaties. Zo kan onder andere contact gelegd worden met Magento-, Zencart-, OS Commerce-, Cubecart- en Drupal-toepassingen om adreslijsten te synchroniseren of geplaatste orders te volgen.

Aantrekkelijkheid
MailChimp ziet er verzorgd en fris uit. Het oogt zakelijk, maar tegelijkertijd speels. Zakelijk vanwege de gestructureerde layout en de aantrekkelijke buttons, en speels vanwege het aapje dat op sommige punten leuk en passend commentaar geeft.

Support
Hoewel MailChimp vrij toegankelijk is, kan het altijd gebeuren dat je een vraag hebt. In dat geval kun je natuurlijk mailen, maar je kunt ook chatten. Daarbij dien je dan alleen wel rekening te houden met het feit dat MailChimp een Amerikaanse applicatie is, en dat je door het tijdverschil ’s ochtends geen support kunt krijgen via de chatfunctie.

MailChimp verzorgt gratis online trainingen voor beginners, biedt veel videomateriaal over allerhande functies en processen, en er is een uitgebreid forum waar gebruikers, ontwikkelaars en andere enthousiastelingen kennis en ervaring uit kunnen wisselen.

Belangrijk bij alle vormen van support is dat het niet alleen betrekking heeft op de functionaliteiten van MailChimp, maar dat het ook gericht is op hoe men het beste om kan gaan met de problematiek die spamfilters en verschillende e-mailprogramma’s met zich meebrengen.

Verhouding prijs / kwaliteit
De support is gratis, het accountgebruik is gratis tot 2.000 contacten (deze kun je dan met gemak wekelijks benaderen), dus voor een niet al te geavanceerde campagne betaal je helemaal niks. In deze gratis variant staat alleen onderaan je mailing een MailChimp-logo. Dat is een kleine prijs voor het gratis gebruik.

Wanneer je gebruik wilt maken van de genoemde Inbox Inspector of wanneer je meer contactpersonen hebt, biedt MailChimp verschillende opties. Uiteraard is er het vaste maandtarief (de hoogte hangt dan af van het aantal contacten), maar men kan er ook voor kiezen om een grote bundel credits aan te schaffen en deze naar eigen goeddunken te besteden. MailChimp werkt niet met contracten, dus je kunt op elk gewenst moment je account wijzigen of opzeggen.

De exacte tarieven vind je hier.

Getuige de bovenstaande omschrijving van de applicatie, beoordeel ik de prijs- / kwaliteitverhouding als zeer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten